Kuchi

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Kuchi (कुची) or Kochi are Afghan Pashtun nomads, primarily from the Ghilzai tribal confederacy.

Origin

  • Kochi derives from the Persian word: کوچ koch (meaning "migration"), which is itself a loanword from Turkic köç ("to travel, wander, start out, migrate; migration").[2]
  • Kochi (कोची), a synonym for Powinda, q. v. The word literally means 'nomad.' [1]

Kochi tribes

Some of the most notable Ghilzai Kochi tribes include the Kharoti, Andar and Ahmadzai. Sometimes Durrani tribes can be found among the Kochi, and occasionally there may also be some Baloch people among them that live a pastoral nomadic lifestyle. In the local native Pashto language, the terms are Kochai (singular) and Kochyan (plural).


Kochis themselves see the northern minority groups as a non-Afghan race, and claims the Kochis were natives of northern Afghan region, and that during many years of invasion such as Genghis Khan and Timur, they escaped south.

There are communities of Pashtun Kochi origin in other parts of the world as well, including in the Caribbean, Africa and Europe. In Pakistan, some Afghan Kochis are found in Karachi in Sindh.

History

According to Dalip Singh Ahlawat[2] Kuchi was a powerful ancient state north of Taklamakan desert which is in southwest of Xinjiang Uyghur Autonomous Region, northwest China. The inhabitants then included mainly Indians who were following Buddhism at the end of third century. Many Kuchi Bhiksus went to China for spreading Buddhism. Notable Bhiksus in this matter include Kumarajiva son of Kumarayana born in a Royal family, who went to the capital of China in 401 AD and translated 106 sanskrit books in to Chinese in a period of 10 years.

Mangal Sen Jindal[3] states that When Salucus, one of the successors of Alexendar, invaded India in 305 B.C., Chander Gupta defeated him and forced him to conclude a treaty by virtue of which he had to cede to him the whole of Afghanitan. (Evolution of Indian Culture, page 182.) Kashghar, Yarkand, Khotan and Kuchi were the significant centres of Buddhism. Flourishing India once dotted the area which now lies buried under the sands of the desert of Gobi. According to the account of the Chinese pilgrim Fa-hien, Indians were living in this region in the early centuries of the Christian era and by the 5th century A.D., the whole of Central Asia was completely Indianised." (Evolution of Indian Culture, page 309).

कुची राज्य के बौद्ध-धर्म प्रचारक

दलीप सिंह अहलावत [4] के अनुसार तकला मकान मरुस्थल के उत्तर में स्थित राज्यों में ‘कुची’ सबसे अधिक शक्तिशाली था। इसके निवासियों में भारतीयों की संख्या बहुत अधिक थी। तीसरी सदी के


जाट वीरों का इतिहास: दलीप सिंह अहलावत, पृष्ठान्त-331


अन्त तक यह सारा प्रदेश बौद्ध-धर्म का अनुयायी हो चुका था। यहां से अनेक बौद्ध-भिक्षु चीन में गये। चीन में बौद्ध-धर्म का प्रचार करने वाले कुची के भिक्षुओं में कुमारजीव का स्थान सर्वोपरि है। उसके पिता का नाम कुमारायन था जो भारत के एक राजकुल में उत्पन्न हुआ था। वह भिक्षु होकर कुची पहुंचा। वहां के राजा ने उसकी विद्या तथा ज्ञान से प्रभावित होकर उसे गुरु के पद पर नियुक्त कर दिया। कुची के उस राजा की बहन जीवा उस पर मोहित हो गई और अन्त में दोनों का विवाह हो गया। इनकी दो सन्तानें हुईं, कुमारजीव और पुष्यदेव। कुमारजीव की माता जीवा भिक्षुणी हो गई और उसने कुमारजीव को कश्मीर लाकर वहां के राजा के भाई बन्धुदत्त बौद्ध आचार्य से बौद्ध-धर्म की ऊंची शिक्षा दिलाई। कश्मीर में विद्या ग्रहण करके कुमारजीव शैल देश (काशगर) आया। उसने वहां चारों वेदों, वेदांगों, दर्शन और ज्योतिष आदि का अध्ययन किया। उस समय शैल देश प्राचीन वैदिकधर्म का बहुत बड़ा केन्द्र था। 383 ईस्वी में कुमारजीव अपने देश कुची आ गया और वहां से वह 401 ईस्वी में चीन की राजधानी में पहुंचा। वहां उसने 10 वर्ष में 106 संस्कृत ग्रन्थों का चीनी भाषा में अनुवाद किया। उसके पाण्डित्य की कीर्ति सारे चीन में फैली हुई थी और उससे शिक्षा ग्रहण करने के लिए दूर-दूर से चीनी विद्यार्थी तथा भिक्षु उसकी सेवा में पहुंचा करते थे।

कुमारजीव ने अपने कार्य में सहायता के लिए बहुत से विद्वानों को भारत से भी चीन बुलाया। उसके अनुरोध से जो भारतीय विद्वान् चीन गये, उनमें विमलाक्ष, पुण्यत्रात, बुद्धयश, गौतम संघदेव, धर्मयश, गुणवर्मा, गुणभद्र और बौद्धवर्मा के नाम विशेष रूप से उल्लेखनीय हैं। चीन में जो बौद्ध-धर्म का प्रसार हुआ, उसमें ये सब कुमारजीव के सहयोगी थे (पृ० 166-68)।

References