Bagh

From Jatland Wiki
Jump to navigation Jump to search
Author:Laxman Burdak, IFS (Retd.)

District map of Dhar

Bagh (Hindi: बाघ) is a town in Kukshi tahsil of Dhar district in the state of Madhya Pradesh, India. It is known for the Bagh Caves, which are late 4th- to 6th-century Buddhist rock-cut chambers with murals. The town is also known for a type of block prints on fabric, known as Bagh prints.

Variants

Location

Bagh is located about 100 kms from Dhar. Bagh is located at 22.37°N 74.77°E. It has an average elevation of 240 metres (787 feet).

Origin

The name of the town stems from the caves - according to local legend there were living tigers (bagh in several languages of India) in these abandoned Buddhist caves.[1]

History

In 1982, a hoard of 27 inscriptions issued by the Maharajas of Valkha was discovered at Risawala near Bagh. The inscriptions were issued from a place known as Valkha, which has led to suggestions that the name "Bagh" is derived from "Valkha". The inscriptions are dated to the years 38-134 of an unspecified calendar era. Historians D. C. Sircar and R. C. Majumdar theorized that the Maharajas of Valkha were subordinates to the Guptas, and the calendar era used in their inscription is the Gupta era starting from 319 CE.[2] Thus, the Maharajas of Valkha can be dated to 4th and 5th centuries CE.[3]

The next known ruler of the region is Maharaja Subandhu of Mahishmati. His Bagh Caves inscription is dated 167 (486 CE, assuming Gupta era).[4][5] Historian Walter M. Spink has identified Subandhu as the prince Vishruta mentioned in Dashakumaracharita. According to his theory, Subandhu or Vishruta was a Gupta prince, who established the dynasty that later came to be known as Kalachuri.[6][7]

Bagh Caves

The Bagh Caves are a group of nine rock-cut monuments, situated among the southern slopes of the Vindhyas in Bagh town of Dhar district in Madhya Pradesh state in central India. These monuments are located at a distance of 97 km from Dhar town. These are renowned for mural paintings by master painters of ancient India. The use of the word "cave" is a bit of a misnomer, since these are not natural, but instead examples of Indian rock-cut architecture. The Bagh caves, like those at Ajanta, were excavated by master craftsmen on perpendicular sandstone rock face of a hill on the far bank of a seasonal stream, the Baghani. Buddhist in inspiration, of the nine caves, only five have survived. All of them are 'viharas' or resting places of monks monasteries having quadrangular plan. A small chamber, usually at the back, forms the 'chaitya', the prayer hall. Most significant of these five extant caves is the Cave 4, commonly known as the Rang Mahal (Palace of Colors).

The Bagh Caves were quarried in the 5th -6th century AD, in the very late stages of Buddhism in India, and long after most of the Indian Buddhist Caves had been built, many of them since the 2nd or 1st centuries BCE.[8]

बाघ की गुफाएँ

विजयेन्द्र कुमार माथुर[9] ने लेख किया है .....बाघ (मध्य प्रदेश) (AS, p.618) इंदौर से लगभग 100 मील दक्षिण-पश्चिम की ओर, नर्मदा की घाटी में, घोर जंगलों के बीच, पहाड़ी में काटकर बनाई हुई बाजीएच नामक 9 गुफाएं हैं जो अपनी भित्ति-चित्रकारी के लिए अजंता के समान ही विख्यात हैं. गुफाओं के सामने बागनी नामक बरसाती नदी बहती है. बाघ का कस्बा यहां से 5 मील दूर है. संसार की हलचल से दूर यह गुफाएं बौद्ध श्रमणों द्वारा विहारों तथा चैत्य के रूप में - अजंता की भांति - बनाई गई थीं. इनकी भित्तियों पर बौद्ध कलाकारों ने स्वांतः सुखाय, बुद्ध तथा बोधिसत्वों की जीवन से संबंधित अनेक उदात कथाओं का मनोरम चित्रण किया है. यह चित्रकारी अधिकांश में गुप्तकालीन है. इस प्रदेश से बौद्ध धर्म के 10 वीं सदी में नष्ट हो जाने पर इन गुफाओं का महत्व भी विस्मृत हो गया और कालांतर में स्थानीय लोगों ने इनका संबंध पांच पांडव से जोड़ दिया. इन 9 गुफाओं में से जो कला की दृष्टि से गुप्तकालीन प्रमाणित होती हैं केवल संख्या 2 से 5 तक की गुफाएँ ही खोदकर निकाली जा सकी हैं. शेष अभी तक मिट्टी में दबे हुए खंडहरों का ढेर मात्र जान पड़ती हैं.

संख्या-दो की गुफा में एक मध्यवर्ती मंडप है जिसके तीन और 20 कोष्ठ हैं जो भिक्षों के रहने के लिए बने थे. मंडप के आगे स्तंभों पर टिका हुआ बरामदा है. पीछे की ओर बीच में एक बड़ा प्रकोष्ठ है जिसमें एक छोटा स्तूप या चैत्य है. कोष्ठ काफी अंधेरे हैं और निवास के लिए अधिक सुखकर नहीं जान पड़ते किंतु ये बौद्ध साधुओं के जीवन के प्रति दृष्टिकोण के अनुरूप ही बने हैं. अन्य गुफाओं की रचना भी प्राय इसी प्रकार की है. बाघ की गुफाओं में मूर्तिकारी के अधिक सुंदर उदाहरण नहीं हैं किंतु ये अजंता की भांति ही अपने भित्ति-चित्रकारी के लिए विख्यात हैं किंतु इस चित्रकारी


[पृ.619] का अधिकांश भाग कालप्रवाह में नष्ट हो चुका है और दीवारों पर केवल कुछ रंगीन धब्बों के रूप में ही विद्यमान है. फिर भी बचे-खुचे चित्रों से, खंडित रूप में ही सही, हमें प्राचीन चित्रकारी के भव्य सौंदर्य का आभास तो मिल ही जाता है. ये चित्र मूलतः गुफाओं की भित्तियों, छतों और स्तंभो पर अंकित थे. संख्या-4 की गुफा, रंग-महल का भीतरी भाग धुवें से काला हो गया है. कहा जाता है यहाँ ठहरने वाले मूर्ख साधुओं ने इस गुफा का रसोई के रूप में प्रयोग किया था जिससे इस के सुंदर चित्र धुवा लगने से काले पड़ गए हैं. फिर भी बरामदे की चित्रकारी अपेक्षाकृत अच्छी दशा में है. यहां लगभग 45 फुट लंबे और 6 फुट ऊँचे स्थान पर प्राचीन भारतीय जनजीवन की झांकियाँ अतीव सुंदर रंगीन चित्रों द्वारा प्रस्तुत की गई हैं.

पहला चित्र एक महिला का है जो शोकनिमग्ना जान पड़ती है. इसके पास ही संगीत और नृत्य तथा साथ ही धार्मिक प्रवचन के दृश्य हैं. तीसरे चित्र में 6 पुरुष जो शायद बौद्ध अर्हत हैं, बादलों पर तैरते हुए दिखाए गए हैं. उनके नीचे भूमि पर कुछ स्त्रियां संगीत में तल्लीन चित्रित हैं जिनमें से एक बांसुरी बजा रही है. यह अर्हत शायद संसार के प्रपंच से ऊपर उठकर और आनंद अवस्था को प्राप्त कर सांसारिक जीवन के रागरंगमय और बिलासपूर्ण जीवन को करुणापूर्ण दृष्टि से देखने के भाव में अंकित किए गए हैं. चौथा दृश्य भी संगीत में व्यस्त स्त्री-पुरुषों का है जिसमें अनियंत्रित आमोद-प्रमोद तथा संयत आनंद का विभेद स्पष्ट किया गया है. अंतिम दोदृश्यों में जिनमें लगभग 20 फुट स्थान घिरा हुआ है, दो शोभा यात्राओं का अंकन किया गया है. इनमें घोड़ों के अभिजात स्वभाव का चित्रण आश्चर्यजनक रीति से वास्तविक तथा कलापूर्ण है और भारतीय चित्रकारी में अपूर्व जान पड़ता है. इन सब कलामय दृश्यों में परस्पर कथात्मक तारतम्य है या नहीं यह कहना संभव नहीं जान पड़ता.

Balkh in Jat History

15. बल्ख - कर्दम प्रजापति के बड़े पुत्र जिनका नाम ‘इल’ था, की पहली राजधानी ‘बल्ख’ थी जो कि अपभ्रंश है वाह्लीक का। ‘इल’ धर्मात्मा सम्राट् का शासन वाह्लीक देश पर था (वा० रा० उ० का० सर्ग 90)। यह वही बल्ख है जहां पर व्यास ऋषि ने गश्ताश्य शाह के अभिवादन पर उसके मन्त्री ज़र्दश्न अर्थात् ज़ौरेस्टर की वेदान्त में परीक्षा ली थी। (देखो दी फौंटेन हैड आफ़ रिलीजन बाई बाबू गंगाप्रसाद)।

नोट - वाह्लीक (बल्ख) देश - वरिक वाहिक-वाह्लीक गोत्र के जाटों के नाम पर इस देश का नाम वाह्लीक पड़ा।[10]

References

  1. "Bagh Caves - rock cut Buddhist temples".
  2. Shiv Kumar Tiwari (2002). Tribal Roots of Hinduism. Sarup & Sons. ISBN 9788176252997.pp. 63-64.
  3. Archana Verma (2007). Cultural and Visual Flux at Early Historical Bagh in Central India. Oxford: Archaeopress. ISBN 9781407301518.p. 23.
  4. Archana Verma 2007, p. 23.
  5. Walter M. Spink (2005). Ajanta: The end of the Golden Age. BRILL. ISBN 9789004148321. p. 37.
  6. Walter M. Spink 2005, pp. 153-154.
  7. Sara L. Schastok (1985). The Śāmalājī Sculptures and 6th Century Art in Western India. BRILL. ISBN 9789004069411.p. 97.
  8. Dutt, Sukumar (1988). Buddhist Monks and Monasteries of India: Their History and Their Contribution to Indian Culture. Motilal Banarsidass Publishe. p. 162. ISBN 9788120804982.
  9. Aitihasik Sthanavali by Vijayendra Kumar Mathur, p.618
  10. Jat History Dalip Singh Ahlawat/Chapter IV (Page 337)