Kharod Bilaspur

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Author:Laxman Burdak, IFS (R)

Map of Janjgir-Champa district

Kharod (खरौद) is a village in the Janjgir tahsil of the Janjgir-Champa District in Chhattisgarh.

Origin

Kharaud village is said to get name after Khar-Dushan characters mentioned in Ramayana.

Variants

  • Kharaud (खरौद) (जिला जांजगीर-चाम्पा, छत्तीसगढ़) (AS, p.254)
  • Kharoud

Location

It is located about 2 miles to the north of Shëorinàrâyan on the northern bank of Mahanadi River and near southern border of the district. Kharod is located at 21.75°N 82.57°E. It has an average elevation of 240 metres (787 feet).

History

खरौद

विजयेन्द्र कुमार माथुर[1] ने लेख किया है ...खरौद (जिला जांजगीर-चाम्पा, छत्तीसगढ़) (AS, p.254) बिलासपुर से 42 मील दूर है. किंवदंती में इसे खर-दूषण का निवास बताया जाता है.

खरौद परिचय

ग्राम खरौद भगवती चित्रोतपल्लामहानदी” के उत्तरी तट पर स्थित है। यह छत्तीसगढ़ मे जांजगीर-चाम्पा जिले मे दक्षिण भाग पर स्थित एक सुंदर और प्राचीनता के साथ गौरवमय इतिहास को समेटे बैठा है। इसके चारों ओर आज भी प्राचीन दुर्ग व खाइयों के अवशेष देखने को मिलते हैं। इसके पश्चिम दिशा मे भगवान लक्ष्मणेश्वर के डमरू का निनाद, पूर्व दिशा मे शीतला माता का आधिपत्य, उत्तर दिशा मे ‘रामसागर’ तथा ‘डघेरा’(देवघरा) तालाब तथा शबरी देवी का कलात्मक मंदिर पर्यटकों को स्वागत द्वार है।


प्राचीनकाल से ही खरौद ग्राम लखेशर क्षेत्र के नाम से प्रसिद्ध है। यह क्षेत्र महकोसल जनपद के अंतर्गत था। महकोसल के उत्तर मे कोसल का दूसरा नाम अवध था अवध से मित्र करने के लिए यह प्रदेश महकोसल कहलाया। चौथी शताब्दी मे महकोसल का राज्य क्रमश: उत्तर दक्षिण मे महेंद्र तथा व्याघ्रराज नामक शासकों के अधीन था। इससे यह सिद्ध होता है की महकोसल का दक्षिण मार्ग अर्थात प्राचीन छत्तीसगढ़ के भूभाग कल्चुरियों के शासन मे आया था।

यह ग्राम चित्रोत्पला महानदी से एक मील दूर बसा हुआ है। ऐसा कहा जाता है कि एक समय करवा ऋषि सिवाहा पर्वत में तपश्या कर रहे थे। उनके कमंडल मे गंगाजल था। गंगा जी ने ऋषि को तपश्या मे तल्लीन देख कर विचार किया कि मैं अब पुरषोतम क्षेत्र की शरण लूंगी इसलिए गुप्त होकर वहा से चल पड़ी. वह मार्ग मे क्रमशा राजिम के कुलेश्वर लिंग फिंगेश्वर के फिंगेश्वर्लिंग और सिरपुर के गंधेस्वर लिंग का पाद पर चालन करती हुई चित्रोतपला के समीपस्थ भगवान शिव के लखेशर लिंग के चरणों को धोने के लिए खरौद शिवरीनारायाण के पास आयी। ऋषि की उपेक्षा से क्रोधीभिभूत गंगा जगदीश मंदिर को समूल उखाड़ना चाहती थी, यह जानकर नारद जी ने आकर उससे कहा गंगे ! तुम अपनी धारा चौड़ी करो इससे ही विश्वकर्मा द्वारा निर्मित इस दृढ़ मंदिर को उखाड़ सकेगी। इससे गंगा ने अपनी प्रवाह चौड़ी कर लिया । तथा नारद जी वचन से उसे नहीं उखाड़ सकी आज भी उड़ीशा मे उस स्थान को कटक के पास अठारह नारा बीसा झोरी के नाम से पुकारते हैं।

एक किंबदंती यह भी है की रावण वध के पश्चात राम और लक्ष्मण के अयोध्या लौटने पर उन पर ब्रम्ह हत्या का आरोप लगाया गया। ऋषियों ने कहा कि जिस प्रकार राम ने ब्रम्ह हत्या के पूर्व ही रामेश्वर लिंग कि स्थापना करके उससे मुक्ति पा ली, उस प्रकार लक्ष्मण ने नहीं किया। अतः तब तक उसकी ब्रम्हा हत्या दूर नहीं होगी जब तक वह शिवलिंग स्थापना नहीं करेगा। इसी समय राम ने अश्वमेघ यज्ञ करने का भी निश्चय किया किन्तु लक्ष्मण भाई कि ब्रम्हाहत्या के कारण उसमे अवरोध पैदा हो रहा था। उससे चिंतित हो कर लक्ष्मण जी शिवभिषेख के लिए समस्त तीर्थों का जल प्राप्त करने अयोध्या से प्रस्थान किए। घूमते समय उन्हे क्षयरोग हो गया तथा उनकी नासिक से रक्त प्रवाह होने लगा। ऐसा कहा जाता है कि उनके क्षयरोग का कारण मेघनाद के द्वारा चलाई गई शक्ति का प्रभाव था इससे लक्ष्मण जी को यहा शिव कि तपश्या करनी पड़ी प्रसन्न हो कर भगवान शिव ने लक्षलिंग के रूप मे उन्हे दर्शन देकर पार्थिव पूजन का आदेश दिया इससे लक्ष्मण जी कि ब्रम्हहत्या और क्षयरोग दोनों दूर हो गये आज भी लक्ष्मणेश्वर दर्शन के संबंध मे क्षयरोग-निवारण लक्ष्मणेस्वर दर्शनम यह प्रसिद्ध है।


छत्तीसगढ़ के इतिहास मे खरौद का स्थान विभिन्न दृष्टि से महत्वपूर्ण है। इस भूभाग मे प्रामाणिक रूप से त्रिपुरी के हैहय वंशी राजाओं के शासन का उल्लेख शिलालेखों द्वारा पुष्ट होता है हैहय वंशी ही बाद मे कलचूरी वंश का संस्थापक है। इस वंश का प्रारम्भ स्व. राय बहादुर डॉ. हीरालाल के अनुसार प्राचीन ताम्रलेक आदि के आधार पर सन 580 ई॰ माना जाता है। मंदिर भारत की संस्कृति के बोलते हुए चित्र है। लक्ष्मणेस्वर खरौद ग्राम में पूर्वाभिमुख प्रधान देव मंदिर के रूप में वह स्थित है। इसके चतुर्दिक पाषाण निर्मित एक प्राचीर है। इसका निर्माण अल्पकालिक प्रतीत होता है। प्राचीर के अंतर्गत 74 हाथ लंबा तथा 32 हाथ चौड़ा एक पाषाण का चबूतरा है। तथा इसके चारों ओर और भी मंदिरो के अच्छे अद्भुत चित्रण है।

संदर्भ: Chhattisgarh Darshan

Kharod Bilaspur stone Inscription of Ratnadeva II : Chedi year 933 (1181 AD)

Reference - Corpus Inscriptionium Indicarium Vol IV Part 2 Inscriptions of the Kalachuri-Chedi Era, Vasudev Vishnu Mirashi, 1905, p. 533


The stone which bears this inscription is built into the wall on the left-hand side of the mandapa of the temple of Lakhanêśvara (Lakshmanësvara) at Kharôd, about 2 miles to the north of Shëorinàrâyan in the Janjgir tahsil of the Bilaspur District in Chhattisgarh.

The inscription refers itself to the reign of Ratnadëva III of the Kalachuri Dynasty of Ratanpur. The object of it is to record the benefactions of his minister Gangâdhara at Kharôd and other places. It is dated in the Chedi year 933, without any specification of the month, fortnight and tithi. It does not, therefore, admit of verification, but the year, if expired, would correspond to 1181-82 A C.

The record falls into two parts, the first comprising the first nineteen verses, and the second the remaining twenty-five. After the customary obeisance to Siva and two invocatory stanzas in praise of the same deity, we get a description of the moon, the mythical ancestor of the Kalachuris. The genealogy of the ruling king Ratnadëva III is then traced from Kôkalla. Down to Jâjalladëva II, it is the same as that noticed in his Amôdâ plates, but there are some minor differences and references to historical events which deserve special notice. Kalingarâja is here mentioned as a younger son of Kôkalla and not as a descendant, evidently remote, of that son as steted in all other records. We are again told that he became the lord of Tummâna by propitiating Vankëśvara. Jâjalladëva I is here said to have defeated Bhujabala, the lord of Suvarnapura. This achievement of Jâjalladëva is also conveyed by double entendre in verse 8 of the Shëorinârâyan plates of Ratnadëva II. Ratnadëva II's defeat of Chôdaganga, the lord of elephants and the ruler of the Kalinga country, is here recorded with the further detail that the conqueror captured his horses, elephants and treasure Prithvîdëva II's victory over Jatesvara, the son of Chôdaganga, is next mentioned in verse 18. Unfortunately this verse is partially effaced, but my reading of the preserved portion shows that Prithvîdëva II not only defeated Jateshvara, but even made him captive. This decisive victory of Prithvîdëva II is referred to in the Ratanpur inscription of K. 915 also, but there the details are lost owing to the flaking away of the surface of the stone.

The present inscription carries the royal genealogy two reigns further than the preceding Amôdâ plates of Jâjalladëva II. We learn from verse 12 that after the death of Jàjalladëva II, the kingdom was plunged into anarchy. Then his elder brother Jagaddëva hastened from the eastern country and became king. This description shows that Jâjalladëva II died suddenly while his brother was fighting in the east. The latter was, therefore, forced to return to his country to quell the disturbances consequent on the ruler's death. It seems plausible, as conjectured by Dr Chakravarti, that Jâjalladëva II who was a younger son of Prithvîdëva II, was carrying on the government in the absence of his elder brother who was for a long time engaged in fighting the Eastern Gangas. He does not seem to be a usurper , otherwise he would not have received the praise in verse 11 of the present record which belongs to his nephew's reign Ratnadëva III was the son of this Jagaddëva by his wife Sômalladëvî. That Ratnapura continued to be the royal capital is clear from verse 19.

The second part of the present inscription, which begins in verse 20, gives at the outset the pedigree of Gangâdhara, the chief minister of Ratandëva III. His grandfather was Dëvadhara, a Bràhmana of the Kasyapa gotra. The latter's son was Râjadëva who married Jïvâ. Their son was Gangâdhara. Verse 25 tells us that when the kingdom of Ratnadëva (III) was reduced to great straits, the treasury being empty, the elephant-force weakened and the country in the grip of a famine, it was Gangâdhara who by his policy restored the peace and prosperity of the country. Being pleased with his learning, character and diplomacy, Ratnadëva made him his chief minister, and overcoming all his foes by his policy, ruled his kingdom peacefully. We are next told that Gangâdhara had two wives Râlhâ and Padmâ, of whom the former gave birth to two sons Sùprada and Jijâka and the latter to Khadgasimha.

Verse 30 begins an enumeration of Gangâdhara's benefactions He reconstructed the mandapa of the temple of Siva, to which the stone bearing the present inscription is affixed. To the south of the temple he erected a matha with well-seasoned wood for the residence of ascetics. He also built, evidently at Kharôd, a spacious and beautiful mandapa of Sauri (Vishnu). At Ratnapura he erected the mandapa of Êkavïrâ, which resembled a Pushpaka, on the top of a hill in the west. He built another mandapa in honour of Purârâti (i. e, of Siva) and temples of Hara and Hëramba at Vaḍada in the forest-tract. He constructed a temple of Durgâ at Durga, another of the sun at the town Pahapaka and a lofty shrine of Sambhu at Pôratha. To the north of Ratnapura he built a mandapa for Tûntâ-Ganapati, and had tanks and lotus -ponds excavated at the villages Tipuruga, Giraliuli, Uluvâ and Sêṇâdu. Besides these, he established a charitable feeding house and raised a flower-garden at Nârâyanapura.

The prasasti was composed and written on the stone by Kumârapâla of the Haihaya lineage, who was proficient in poetry, metrics, literature and diplomacy, and bad a younger brother named Jalhana. It was engraved by Jâtû. The Srështhin Ralhaṇa, who was the officer in charge of teligious endowments, supervised the work.

Of the place-names occurring here, Tummâna and Ratnapura have already been identified Suvarnapura is modern Sonpur, formerly the capital of a feudatory state of the same name in the State of Orissa. Most of the remaining places can be identified in the vicinity of Kharôd. Vāna-Vaḍada or Vadada of the forest may be Baludâ in the Janjgir tahsil, 30 mile north by west of Kharôd. Durga may be identical with the chief town of the Drug District in Chhattisgarh. The town Pahapaka is likely to be Putpura, 16 miles to the north and Pôratha, Pertha 30 miles to the north-east of Kharôd, both in the Janjgir tahsil. Identify Tipuruga with Tiprung, 10 miles south of Kharôd, in the former Katgi Zammdarï, and Sënâdu with Sônada, 15 miles to the east of Kharôd in the Janjgir tahstl. Nârâyanapura, which lies 20 miles to the south-west of Kharôd, in the Baloda Bazar tahsil of the Raipur District, has a mediaeval temple of Vishnu. Girahulî may be identical with Girôlpâlî in the Janjgir tahsil and Uluvâ with Ulbâ in the Raipur District.


Wiki editor notes

खर दूषण

खर और दूषण दो पौराणिक चरित्र के नाम हैं, जो 'रामायण' के प्रमुख पात्र रावण के 'विमातृज' (सौतेले भाई) थे।[2] खर, पुष्पोत्कटा से और दूषण, वाका से ऋषि विश्रवा के पुत्र थे।[3] जबकि रावण की माता का नाम कैकसी था। [4]


References

  1. Aitihasik Sthanavali by Vijayendra Kumar Mathur, p.254
  2. रामचरितमानस अरण्य 17-20
  3. वायु पुराण 70, 49-50
  4. भारतकोश-खर दूषण

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