Nauhwar

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(Redirected from Nava)

Nauhwar

(Nohwar, Nauwar, Navaveer, Nava, Nav, Novar, Naubar, Nyauwar)

Location  : Haryana, Uttar Pradesh, Rajasthan, Gujarat and Madhya Pradesh

Country  : India

Languages : Haryanvi, Rajasthani, Gujarati, Braj

Religion  : Hinduism

Nauhwar (नौहवार)[1] [2][3] Nohwar (नौहवार) Nauwar (नौवार)Navaveer (नववीर)[4][5] Nava (नवा)[6] [7] Nav (नव)[8] [9] Novar (नोवार)/(नौवार)[10] Naubar (नौबर)[11] Nyauwar (न्यौवोर) [12] Nauhabar (नौहवार), Nauhawar (नौहवार) Nauhvar (नौहवार) Nauhavar (नौहवार) Nohvar (नोहवार) is gotra of Jats found in Haryana, Uttar Pradesh, Rajasthan, Gujarat and Madhya Pradesh. Dilip Singh Ahlawat has mentioned it as one of the ruling Jat clans in Central Asia. [13] It is a branch of Chauhan.

Origin

Nauhwar Jat clan is said to have originated from place named Noha (नोह)in Mathura district. Nava (नव), son of Chandravanshi samrat Ushinara and his wife Nava (नवा), established Navarashtra in the present Mathura Janapada which is known as Noha. [14]

Nauhwar Khap

Nauhwar Khap has about 100 villages which are spread around Nauhjheel area in Mathura district in Uttar Pradesh. Nohwar Khap has 8 villages in Agra district and 124 villages in Mathura and two village Dhindar & Sherpura Ghaziabad in Ghaziabad district. [15]

Main villages of the khap are: Mathura district - Nauhjheel (नौहझील), Bajna Mathura (बाजना), Edalgarhi (एदल गढ़ी), Kateliya (कटेलिया). Nooh tahsil of Gurgaon district has 100 villages. Bulandshahr district village - Bhatta Parsaul (भट्टा पार्सौल) is in this khap. This khap includes Jats, Mule Jats, and Rajputs. [16]

नौहवार खाप

39. नौहवार खाप - इस खाप के करीब 100 गांव हैं जो अधिकतर मथुरा क्षेत्र में नौहझील के आसपास बसे हुए हैं जिनमें नौहझील, बाजना, एदलगढी, कटेलिया आदि प्रमुख हैं. इस खाप के आगरा जनपद में भी 8 गांव हैं. गुड़गांव जिले की नूंह तहसील में 100 गांव, बुलंदशहर जनपद में, भट्टा पारसोल बड़ागांव है भी इसी खाप में शामिल है. इस पाल में जाट, मूले जाट और राजपूत तीनों सम्मिलित हैं. [17]

History

They belong to Chandravanshi kshatriyas. They come mostly from Naujheel area in district Mathura. Nauhwar and Narwar Jats are cousins/brothers. They get Narwar name after Raja Narhari, a great Jat warrior, from Nauhwar clan. Intermarriages are banned in these two gotras. Nauhwars are believed to have originated from village Shall (Salya) in block Naujheel. There are about 100 villages of Nauhwars and 12 of Narwars. In Palwal (Faridabad) area of Haryana they are called Nauhwar-Chauhans. Mr. Cheti Lal Verma of Palwal, a famous rich industrialist, was Nauhwar-Chauhan Jat. Nausherpur in Naujheel district has a population of Nauhwars.


Tej Ram Sharma[18] describes that....We get three different versions about the origin of the Yaudheyas : third version is ....

(iii) The Harivamsa 594 and the Vayu Purana 595 state that King Usinara of the Puru dynasty had five queens named Nrga or Mrga, Krmi, Nava, Darva and Drsadvati who gave birth to five sons named Nrga, (or Mrga),'Krmi, Nava, Suvrata and Sibi (or Sivi) respectively. Sibi was the lord of the Sibi people or of the city of Sivapura, while Nrga (or Mrga) was the ruler of the Yaudheyas or of Yaudheyapura. The other three sons of Usinara, viz., Nava, Krmi and Suvrata, were the lords respectively of Navarastra, Krmilapuri and Ambasthapuri. 596 According to Pargiter, King Usinara established the Yaudheyas, Ambasthas, Navarastra,and the city of Krmila, all on the eastern border of the Punjab; while his famous son Sivi Ausinara originated the Sivis or Sibis in Sivapura. 597


594. I. 31.24-28: takes the reading Nrga.

595. 99.18-22: takes the variant reading Mrga.

596. D.C. Sircar, Oz. pp. 252-53.

597. Pargiter, M. P. 264.

जाट इतिहास

ठाकुर देशराज[19] ने महाभारत कालीन प्रजातंत्री समूहों का उल्लेख किया है जिनका निशान इस समय जाटों में पाया जाता है....नोहवार: मि० ग्राउस ने खुतन के पास किसी नव झील का नाम लिया है। हूणों के आक्रमण के समय ये उस स्थान को छोड़कर अपने पुराने स्थान पर आ बसे और वहां एक झील खोदी तथा झील के भीतर दुर्ग बनाया । अब ये नोहवार (नववीर) कहलाते हैं ।

जाट इतिहास:ठाकुर देशराज

ये लोग वर्तमान नोह के आसपास के प्रदेश पर राज्य करते थे। महाभारत के पश्चात् यह भारत के उत्तर में आ पहुंचे थे, खोतान के पास नोह नामक झील के किनारे जाकर आवास किया था। सन् ईसवी के प्रारम्भिक काल में अपनी पितृ-भूमि वापस आ गये और जलेसर के पास बस्तियां आबाद कीं। वहां से उठकर वर्तमान नोह में एक झील खोदी और उसमें दुर्ग निर्माण किया। गदर सन् 1857 तक किसी न किसी रूप में ये वहां के शासक रहे हैं। ‘मथुरा मेमायर्स’ के हवाले से इनका कुछ हाल हम पीछे लिख चुके हैं। अब यह नोहबार (झील के नाम से) मशहूर हैं। (देखिये: जाट इतिहास:ठाकुर देशराज,पृष्ठ-554)

जाट इतिहास (उत्पत्ति और गौरव खंड): ठाकुर देशराज

ठाकुर देशराज[20] ने लिखा है....नव - ‘मथुरा मेमायर्स’ के लेखक ग्राउस साहब ने नव लोगों का वर्णन इस प्रकार किया है - उशीनर की पांच रानियां थीं - 1. नृगा 2. कृमि 3. नवा 4. दर्व 5. दृषद्वती। इनके एक-एक पुत्र हुआ। उनके नाम नृग, कृमि, नव, सुव्रत और शिवि थे। इनमें से नव ने नवराष्ट्र पर राज किया। कृमि ने कुमिल्लापुरी और शिवि ने, जो कि ऋग्वेद की एक ऋचा का लेखक कहा जाता है, शिवव्यास पर राज किया और नृग ने यौधेयों पर राज किया । (महाभारत में उशीनरों को नीचा क्षत्रिय बताया गया हैं)

पाणिनि ने उशीनरों को वर्णन ऐसा किया है कि वे पंजाब के पास रहते थे। ऐतरेय ब्राह्मण ने उन्हें (उशीनरों को) कुरु, पांचालों में शामिल किया है। उशीनर की पांचवीं रानी दृषद्वती के नाम पर दृषद्वती नदी का नाम हुआ, जो महाभारत में कुरुक्षेत्र की दक्षिणी सीमा बताई गई है। आजकल यह नदी लुप्त है।

इस सबसे प्रकट होता है कि नवराष्ट्र, जिसका राजा नव था, वह गुड़गांवमथुरा के


[पृ.107]: समीप रहा होगा और उसकी राजधानी यही रही होगी जो अब नोह (नूह) कहलाती है। (मथुरा मेमायर्स पृ० 320-322)।

मि ग्राऊस साहब के कथन को जो कि अङ्ग्रेज़ी में है, हम यहाँ ज्यों का त्यों देते हैं:-

Under the same head comes the apparently Muhammadan name Noh; which, with the addition of the suffix jhil, is the designation of a decayed town on the left bank of the Jamuna to the north of the district. At no very great distance, but on the other side of the river, in Gurgaon, is a second Noh; and a third is in the Jalesar Pargana, which now forms part of the Agra district. So far as I have any certain knowledge, the name is not found in any other part of India; though it occurs in Central Asia; for I learn from Colonel Godwin Austen that there is a Noh in Ladak or rather Rudok at the eastern end of the Pagang Lake, and on its very borders. The Yarkand expedition is also stated in the papers to have reached Leh via Khotan, Kiria, Polu, and Noh, by the easternmost passover the Kuen-lun mountains. Upon this point I may hope to acquire more definite information hereafter, the best maps published up to the present time throw no light on the matter, for though they give the towns of Kiria and Khotan, they do not show Noh, and its existence therefore requires confirmation. The three places in this neighbourhood all agree in being evidently of


[पृ.108]: great antiquity, and also in the fact that each is close to a large sheet of water. The lake, or morass, at Noh Jhil spreads in some years over an area measuring as much as six miles in length by one in breadth. It is no doubt to a great extent of artificial formation, having been excavated for the double purpose of supplying earth, with which to build the fort, and also of rendering it inaccessible when built. The inundated appearance of the country combines with the name to suggest a reminiscence of the Biblical Deluge and the Patriarch Noah. But the proper spelling of his name, as Mr. Blochmann informs me, is Nuh, with the vowel u and the Arabic h, Badaoni, who twice * mentions the town, spells it with the imperceptible h, but in the ain-i-Akbari, which herein agrees with in modern usage, the final letter is the Arabic h. Again, if a reference to the Deluge were intended, the word Noh would not have been used simply by itself - and standing as it does, it can scarcely be other than the name of the founder. But (again to quote Mr. Blochmann) “Muhammadans use the name Nuh extremely rarely. Adam, Musa, Yusuf, and Ayub are common, but on looking over my lists of saints, companions of Muhammad, and other worthies of


*. Once as the scene of a fight between Iqbal Khan and Shams Khan of Bayana (A.H. 802), and again as the place where Mubarak Shah crossed the Jamuna for Jartoli.


[पृ.109]: Islam, I do not find a single person with the name Nuh, and hence I would look upon a connection of Noh with Noah as very problematical. I would rather connect it with the Persian nuh, 'nine' which when lengthened becomes noh, but not nuh, as the Persian dih, 'a village' becomes deh, not dih.” But if we abandon the Semitic name, it will be better, considering the purely Hindu character of the country, to try and fall back upon some Sanskrit root, and I am inclined to regard the name as a Muhammadan corruption of nava - and the adjective meaning 'new' but a proper name - and with the h added either purposely to make the distinction, or inadvertently in the same way as raja is in Persian characters incorrectly written rajah. In the Harivansa (line 1677) mention is made of a king Ushinara, of the family of Kaksheyu, who had five wives, Nriga, Krimi, Nava, Darva, and Drishadvati. They bore him each one son, and the boys were named Nriga, Krimi, Nava, Suvrata and Sivi; of whom Nava reigned over Navarashtram, Krimi, over Kumila-puri; Sivi, who is said to be the author of one of the hymns of the Rig Veda (X.179), over the Sivayas, and Nriga over the Yaudheyas. In the Mahabharat the Usinaras are said to be a lower race of Kshatriyas. They are mentioned by Panini in a connection which seems to imply that they were settled in or near the Punjab; and in the Aitareyas


[पृ.110]: Brahmana, Usinara is collocated with Kuru and Panchala. Again, Drishadvati, the fifth of Usinara's wives, recalls to mind the unknown river of the same name, which is mentioned by Manu as one of the boundaries of Brahmavarta, and in the Mahabharat as the southern boundary of Kurukshetra. From all this it may be inferred that the Navarashtra, over which Usinara's third son Nava reigned, cannot have been far distant from Mathura and Gurganw - and its capital may well have been the very place which still bears his name under the corrupt form of Noh or Nauh.

जाट वीरों का इतिहास: दलीप सिंह अहलावत

नव-नौवर जाटों ने महाभारत युद्ध के बाद खोतन प्रदेश पर शासन किया।[21]

दलीप सिंह अहलावत[22] लिखते हैं : ‘मथुरा मेमायर्स’ के लेखक ग्राउस साहब ने नव लोगों का वर्णन इस प्रकार किया है - चन्द्रवंशी सम्राट् ययाति के पुत्र अनु के वंश में अनु से नौवीं पीढ़ी में राजा उशीनर हुए। उनकी पांच रानियां थीं - 1. नृगा 2. कृमि 3. नवा 4. दर्व 5. दृषद्वती। इनके एक-एक पुत्र हुआ। उनके नाम नृग, कृमि, नव, सुव्रत और शिवि थे (देखो वंशावली अनु का वंश)। नव ने नवराष्ट्र पर राज किया। कृमि ने कुमिल्लापुरी और शिवि ने शिवव्यास पर राज किया और नृग ने यौधेयों पर राज किया । (नृग के पुत्र यौधेय से यौधेय-संघ बना जो जाट गोत्र है)।

पाणिनि ने उशीनरों को पंजाब के पास रहते थे, लिखा है। ऐतरेय ब्राह्मण ने उन्हें कुरु, पांचालों में शामिल किया है। उशीनर की पांचवीं रानी दृषद्वती के नाम पर दृषद्वती नदी का नाम हुआ, जो महाभारत में कुरुक्षेत्र की दक्षिणी सीमा बताई गई है। आजकल यह नदी लुप्त है। नव ने अपने नाम से एक जनपद नवराष्ट्र के नाम से स्थापित किया और नव की वंशपरम्परा का नाम ‘नव’ प्रचलित हुआ। यह जाट गोत्र है जो राजा नव के नाम से चला।

नवराष्ट्र, जिसका राजा नव था, वह गुड़गांवमथुरा के समीप रहा होगा और उसकी राजधानी यही रही होगी जो अब नोह (नूह) कहलाती है। (मथुरा मेमायर्स पृ० 320-322)। इस ‘नोह’ को ‘नूह’ भी कहते हैं। महाभारतकाल के पश्चात् पश्चिमोत्तर भारत के खोतानप्रदेश पर भी नव लोगों ने शासन स्थिर किया था। वहां पर भी अभी तक नूह झील है जिसे नव लोगों ने ही खुदवाया था। सन् ईस्वी के प्रारम्भिक काल में ये लोग अपनी पितृ-भूमि वापिस आ गये और जलेसर के पास बस्तियां आबाद कीं। वहां से उठकर वर्तमान ‘नोह’ में एक झील खोदी और वहां पर दुर्ग निर्माण किया। स्वतंत्रता-युद्ध सन् 1857 तक किसी न किसी रूप में ये वहां के शासक रहे हैं। मि० ग्राउस साहब के लेखानुसार 17वीं शताब्दी में भी आगरा-मथुरा के अधिक भाग पर नव क्षत्रियों का ही शासन था। बीच में ये नव, नौवार-नौहवार नाम से भी प्रसिद्ध हुए। बुलन्दशहर में भट्टापारसोल एक गांव, गुड़गांव जिले में दो गांव, आगरा में 98 गांव और गुड़गांव जिले की नूह तहसील के समीप 98 गांव हैं जो इस वंश की विशाल जनसंख्या का परिचय देते हैं। शिवि लोगों का प्रजातंत्र काफी प्रसिद्ध था।


नौहवार इतिहास

मानवेन्द्र सिंह

चंद्रवंशी सम्राट् ययाति के पुत्र अनु से 9वीं पीढ़ी में महाराजा उशीनर हुये जिनके नव पुत्र ने नवराष्ट्र पर राज्य किया।महाराजा नव की प्रसिद्धि के कारण उनके नाम पर नव जाट गोत्र प्रचलित हुआ है भाषा भेद से इन लोगों का नाम नव, नौवार, नोहाल, नौहवार,नेहवाल ,निर्वाल व नरवाल पड़ गया जो कि सब एक ही है। पंजाब में कुछ सिख नरवाल जाटों के गाम भी है। इन नौहवार जाटों ने 11 वी सदी में झालावाड़(तत्कालीन नाम ब्रजनगर) पर शासन किया था। इनके समय मे झालावाड़ को ब्रजनगर के नाम से जाना जाता था।ब्रजनगर में अल्तकुण्ड का निर्माण नौहवार जाटों ने ही करवाया था।

12 वी सदी के अंत मे यह लोग खंडार ,करौली होते हुए पुनः अपने मूल क्षेत्र में लौट आया यहां नौह झील क्षेत्र के राजा होने के कारण ही यह नव से नौहवार नाम से प्रसिद्ध हुए इन लोगो ने चौहान जाटों की सहायता भी युद्ध मे बहुत बार की इसलिए इनको नोहवार चौहान भी बोला जाता था लेकिन यह मूल रूप से नव गोत्रीय है।

19 वी सदी के प्रारंभ अंग्रेज़ो ने अपने वफादार झाला राजपूत को यह क्षेत्र ईमान स्वरूप प्रदान किया था। अंग्रेज़ो की सहायता से 8 अप्रैल 1838 ईस्वी में झालावाड़ रियासत की स्थापना की गई थी।

नौहवार जाटों में नरहरी नामक वीर यौद्धा हुआ जिसके वंशज इन के नाम पर नरवाल कहलाते हैं जो कि नौहवार जाट गोत्र की शाखा है। वीर नरहरि नौहवार ने हसन खान इलबरी को मार के हसनपुर पर कब्ज़ा किया इनके वंशज हसनपुर में बस गए यह नरवार का सबसे बड़ा गांव है, यहीं से नरवाल हरियाणा और उत्तरप्रदेश में आबाद हुये। नोहवारी का सबसे प्राचीन ग्राम नोह झील और शल्ल (सल्या) इनका सबसे पुराने गांवों में आता है।पारसोलीइनका सबसे बड़ा गाम माना जाता है। मथुरा जिले की मांट क्षेत्र को नौहवारी बोला जाता है यहाँ इनके 128 से ज्यादा ग्राम है।

Distribution in Haryana

Prominent Nauhwar(Chauhan) villages in Palwal District of Haryana are Jatoli, Mahauli, Aurangabad (Mitrol), Chhaju Nagar and Panhera Kalan.

Distribution in Delhi

Badarpur south delhi,

Distribution in Uttar Pradesh

Nohwar Khap has 8 villages in Agra district and 124 villages in Mathura and two village Dhindar & Sherpura Ghaziabad in Ghaziabad district. [23]

Main villages of the khap are: Mathura district - Nauhjheel (नौहझील), Bajna Mathura (बाजना), Edalgarhi (एदल गढ़ी), Kateliya (कटेलिया). Bulandshahr district village - Bhatta Parsaul (भट्टा पार्सौल) is in this khap. This khap includes Jats, Mule Jats, and Rajputs. [24]


Atri and Nohwar gotras are also onsidered brotherly gotras and do not marry within each other. There are 80 villages of Atri Jats in Aligarh. Adjoining them in Mathura district are Nohwars, who have 100 villages.

Villages in Firozabad district

Chhichhamai, Nagaria Kotli,

Villages in Agra district

Bamrauli Ahir, Jautana, Nagla Aam (नगला आम), Nagla Basua (नगला बसुआ), Panwari (पनवारी), Sirauli (सिरौली), Sunari Agra (सुनारी),

Villages in Mathura district

Adalgarhi, Bajna Mat, Bhagosa, Chandpur Kalan, Chhinparai Banger, Daulatpur Banger, Jareliya Bajna, Lalpur Mat, Kateliya, Khajpur, Kolahar, Kolana Banger, Managarhi, Marahala, Mithauli, Moiuddinpur, Mudliya, Musmana Banger, Nauhjheel Banger, Nawali, Nayabans Mathura, Neem Gaon, Parsauli, Saddikpur, Vijaigadhi, Jareliya,

Villages in Hathras district

Badhar Sadabad, Bhakroi,

Villages in Aligarh district

Chakathal, Salemapur, Utara, Utwara,

Villages in Bulandshahr district

Dabka Anupshahr, Derveshpur, Domla Hasangarh, Launga, Papari,

Distribution in Rajasthan

Locations in Jaipur city

Barkat Nagar, Gopalpura Bypass,

Villages in Alwar district

Reta Kathumar,

Villages in Chittorgarh district

Lasrawan

Distribution in Madhya Pradesh

Villages in Bhopal district

Bhopal,

Villages in Ratlam district

Villages in Ratlam district with population of Novar (नोवार) gotra are: Ratlam 1,

Villages in Khargone district

Khargone,

Villages in Guna district

Guna,

Villages in Gwalior district

Dhaneli, Birlanagar (Gwalior), Gwalior,

Villages in Sehore district

Kakarda Budni

Distribution in Gujarat

Nauhwar gotra Jats are found in Gujarat where they write as Nauwar.

Indirect connection to Pakistan

Nauhwar and Narwar Jats are cousins/brothers. They get Narwar name after Narhari, a great Jat warrior, from Nauhwar clan. Narwa /Narma (other name of same gotra Narwar) are found in Gujrat, Kashmir, Rawalpindi and Narowal region of Pakistan.

Notable persons

Pankaj Nauhwar
  • Pankaj Nauhwar (born:?-death:27.2.2019) became martyr in a plane crash in Badgam on 27.2.2019 during a special operation. He was from Jareliya village in Raya block of Mathura district in Uttar Pradesh. He was from He was posted at Shrinagar as Airman in Indian Air Force. Six Personnel of Indian Air force lost their lives in a helicopter crash in Badgam district of J&K on 27 February 2019 during a search operation against militants. Pankaj Nauhwar was one of them.
  • Shivendra Singh (17-06-1983) son of Harpal Singh (Nauhwar), B. Tech.(NIT- Trichy) , M.S. (Imperial University) , both Mechanical Engg. Employed - Rolls- Royce. Native place - district Mathura, U.P. (9427845618, 9426773617)
S
Mahendra Singh Nauhwar
Unit - 72 Armed Regiment

External links

References

  1. Jat History Dalip Singh Ahlawat/Parishisht-I, s.n. न-55
  2. O.S.Tugania:Jat Samuday ke Pramukh Adhar Bindu,p.46,s.n. 1356
  3. O.S.Tugania:Jat Samuday ke Pramukh Adhar Bindu,p.47,s.n. 1435
  4. Jat History Dalip Singh Ahlawat/Parishisht-I, s.n. न-55
  5. O.S.Tugania:Jat Samuday ke Pramukh Adhar Bindu,p.46,s.n. 1356
  6. Jat History Dalip Singh Ahlawat/Parishisht-I, s.n. न-15
  7. O.S.Tugania:Jat Samuday ke Pramukh Adhar Bindu,p.46,s.n. 1358
  8. Jat History Dalip Singh Ahlawat/Parishisht-I, s.n. न-55
  9. O.S.Tugania:Jat Samuday ke Pramukh Adhar Bindu,p.46,s.n. 1356
  10. Jat History Dalip Singh Ahlawat/Parishisht-I, s.n. न-55
  11. B S Dahiya:Jats the Ancient Rulers (A clan study), p.241, s.n.157
  12. Jat History Dalip Singh Ahlawat/Parishisht-I, s.n. न-42
  13. Jat History Dalip Singh Ahlawat/Chapter IV, p.341
  14. Mahendra Singh Arya et al: Adhunik Jat Itihas, p. 259
  15. Jat Bandhu, Agra, April 1991
  16. Dr Ompal Singh Tugania: Jat Samuday ke Pramukh Adhar Bindu, p. 18
  17. Dr Ompal Singh Tugania: Jat Samuday ke Pramukh Adhar Bindu, p. 18
  18. Personal and geographical names in the Gupta inscriptions/Tribes,pp.171-172
  19. Jat History Thakur Deshraj/Chapter V,p.139
  20. Jat Itihas (Utpatti Aur Gaurav Khand)/Pancham Parichhed,p.106-110
  21. Jat History Dalip Singh Ahlawat/Chapter IV, p. 341
  22. जाट वीरों का इतिहास: दलीप सिंह अहलावत, पृष्ठ-194
  23. Jat Bandhu, Agra, April 1991
  24. Dr Ompal Singh Tugania: Jat Samuday ke Pramukh Adhar Bindu, p. 18

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