Shamsher Bahadur Singh

From Jatland Wiki
Jump to navigation Jump to search
Author:Laxman Burdak, IFS (R)

शमशेर बहादुर सिंह

Shamsher Bahadur Singh was one of the pioneers of ‘New Poetry’ in Hindi in India. He was called “a poet of poets” because his poetry had raised the bar of the art form so high that it seemed rather difficult to match it or to take it to any higher point. He was one of those few poets who successfully achieved the ideal of setting new aesthetic standards while also giving full expression to their political ideology and world view.[1]

Introduction

Born at Dehradun in 1911, in a Jat family, Shamsher Bahadur Singh grew up to become one of the pioneers of ‘New Poetry’ in Hindi. In his essay, “Kis tarah aakhirkar main hindi mein aaya” (How I finally came to Hindi), he recounts his story – someone said something and that spurred him to take a bus to Delhi with seven rupees in his pocket. He wanted to learn painting. He trained himself under Ukil Brothers and later came back to Dehradun. He was working as a chemist, when Harivansh Rai Bachhan drew him to Allahabad to study English. Though he never finished his degree, he went on to work with different Hindi journals in Allahabad, Delhi, and Bombay. Despite a meager living, he never compromised with his voice. This was also the voice of a painter who was experimenting with different forms to understand his art. He made portraits, still life, and paintings that were expressionist and surreal in character. His Portraits titled, Pagal Kalakar and Vichipt Kavi, are reflective of the struggle of a mad artist and angry poet. Distorted lines and colors form figures that speak of rage and fear.[2]

In her book, New Poetry in Hindi, Ludmila Rosenstein writes that Shamsher had insatiable curiosity and desire to learn. He was fluent in Urdu, Hindi, Persian, and English, and studied Spanish, French, German, and Sanskrit. Working at Delhi University for 6 years and helping in creating a Hindi-Urdu dictionary, Shamsher brought Urdu’s sensuousness to Hindi. Fluent in many different forms – sonnets, rubai, and ghazals in Hindi and Urdu – he saw himself as standing “between the rivers of Hindi and Urdu.” He had a message for those who aspired to be poets: “be aware of the social and political position in your country, learn science, study different languages and literatures and be acquainted with the world’s literary heritage.” [3]

जीवन परिचय

शमशेर बहादुर सिंह

शमशेर बहादुर सिंह (जन्म:13 जनवरी 1911 - निधन:12 मई 1993) आधुनिक हिंदी कविता की प्रगतिशील त्रयी के एक स्तंभ हैं। प्रयोगवाद और नई कविता के कवियों की प्रथम पंक्ति में इनका स्थान है। इनकी शैली अंग्रेजी कवि एजरा पाउण्ड से प्रभावित है। ये कबीर सम्मान तथा साहित्य अकादमी पुरस्कार से सम्मानित हुए।

शमशेर बहादुर सिंह का जन्म मुजफ्फरनगर के एलम ग्राम में 13 जनवरी, 1911 को जाट परिवार में तारीफ सिंह के पुत्र के रूप में माँ प्रभूदेवी की कोख से हुआ । मृत्यु 12 मई 1993 को अहमदाबाद में। देहरादून ननिहाल था। देहरादून में प्रारंभिक शिक्षा हुई । बाद की शिक्षा गोंडा और इलाहाबाद विश्वविद्यालय में। 1935-36 में उकील बंधुओं से कला प्रशिक्षण। दिल्ली से वे गुजरात चले गए तथा अहमदाबाद में उनकी शिष्या श्रीमती रंजना अरगडे के साथ रहे । अहमदाबाद में उनपर शोधकर्ती रंजना अरगडे का निवास ही उनका निवास रहा । डॉ. श्रीमती रंजना अरगडे अब वहीं प्रोफेसर और विदुषी हैं। डॉ. श्रीमती रंजना अरगडे ने गुरु-शिष्य परंपरा का निर्वाह करते हुए मानवता के नाते जीवन पर्यंत उनकी सेवा की और अंत समय में मुखाग्नि दी। शमशेर के भाई तेज बहादुर उनसे दो साल छोटे थे। उनकी मां परम देवी दोनों भाइयों को राम-लक्ष्मण की जोडी कहती थीं। शमशेर 8-9 साल के थे जब वे संसार छोड गयीं। लेकिन यह जोडी शमशेर की मृत्यु तक बनी रही।

उनका विवाह सन् 1929 में धर्मदेवी के साथ हुआ। 1931 में उन्होंने कविता लिखना शुरू किया। शमशेर चौबीस वर्ष के थे जब उनकी पत्नी धर्मवती छ: वर्ष के साथ के बाद 1935 में टीबी से दिवंगत हुई। जीवन का यह अभाव कविता में विभाव बनकर हमेशा मौजूद रहा। काल ने जिसे छीन लिया, उसे अपनी कविता में सजीव रखकर शमशेर काल से होड लेते रहे। बहुत कम लोग जानते हैं कि उनकी दो पुत्रियाँ भी हैं।

सन 1939 में सुमित्रानंदन पन्त ने नरेन्द्र शर्मा के साथ 'रूपाम' नामक पत्र निकाला जिसके शमशेर सहायक संपादक बने। सन1940 में 'कहानी' नामक पत्र का संपादकत्व संभाला और 1946 तक बम्बई से प्रकाशित 'नया साहित्य' के संपादन का काम किया। 1948 से 1954 तक 'माया' के सहायक संपादक रहे। साथ ही 'नया पथ' और मनोहर कहानियों को भी सहयोग दिया। सन 1965 से 1977 तक दिल्ली विश्व-विद्यालय में उर्दू-हिंदी कोष का संपादन किया, जो राज कमल द्वारा प्रकाशित हुआ ।

शमशेर उन कवियों में थे, जिनके लिए मा‌र्क्सवाद की क्रांतिकारी आस्था और भारत की सुदीर्घ सांस्कृतिक परंपरा में विरोध नहीं था। शमशेर ने अपना सम्पूर्ण जीवन साहित्य साधना में दिया।

कार्यक्षेत्र

  • 'रूपाभ', इलाहाबाद में कार्यालय सहायक (1939),
  • 'कहानी' में त्रिलोचन के साथ (1940),
  • 'नया साहित्य', बंबई में कम्यून में रहते हुए(1946),
  • माया में सहायक संपादक(1948-54),
  • नया पथ और मनोहर कहानियाँ में संपादन सहयोग।
  • दिल्ली विश्वविद्यालय में विश्वविद्यालय अनुदान की एक महत्वपूर्ण परियोजना 'उर्दू हिन्दी कोश' का संपादन (1965-77),
  • प्रेमचंद सृजनपीठ, विक्रम विश्वविद्यालय के अध्यक्ष (1981-85)

महत्वपूर्ण कृतिया

कविता-संग्रह :

  • कुछ कविताएं (1956),
  • कुछ और कविताएं (1961),
  • चुका भी नहीं हूं मैं (1975),
  • इतने पास अपने (1980),
  • उदिता - अभिव्यक्ति का संघर्ष (1980),
  • बात बोलेगी (1981),
  • काल तुझसे होड़ है मेरी (1988)।

निबन्ध-संग्रह : दोआब

कहानी-संग्रह : प्लाट का मोर्चा

शमशेर का समग्र गद्य कु्छ गद्य रचनायें तथा कुछ और गद्य रचनायें नामक पुस्तकों में संग्रहित हैं !

पुरस्कार व सम्मान

  • 1977 में 'चुका भी हूँ नहीं मैं' के लिये साहित्य अकादमी पुरस्कार से सम्मानित एवं मध्यप्रदेश साहित्य परिषद के "तुलसी" पुरस्कार से सम्मानित।
  • सन् 1987 में मध्यप्रदेश सरकार द्वारा "मैथिलीशरण गुप्त" पुरस्कार से सम्मानित।

स्रोत: जाट समाज आगरा, जुलाई-अगस्त 1993 : शमशेर बहादुर सिंह स्मृत विशेषांक

References


Back to The Authors