Cuttack

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Map of Cuttack District

Cuttack (कटक) (also known as Kataka is a city and district in in Orissa. The name of the city is an anglicised form of Kataka that literally means The Fort, a reference to the ancient Barabati Fort around which the city developed.

Variants

Demographics

History

Early history of Cuttack is associated with the Keshari dynasty. As stated by the distinguished historian A. Stirling, present-day Cuttack was established as a military cantonment by king Nrupa Keshari of Keshari dynasty in 989 A.D. Stirling based his opinion on Madala Panji, a chronicle of Jagannath temple of Puri. The reign of Markata Keshari was distinguished for the stone embank built to protect the new capital from flood in 1002 A.D.Historical evidence suggests Cuttack becoming capital of a Kingdom founded by Anangabhimadeva of Eastern Ganga dynasty in 1211 A.D. After the end of Ganga rule, Odisha passed to the hands of the Gajapati Kings (1435-1541 A.D.) of Solar dynasty under whom Cuttack continued to be the capital of Odisha. After the death of Mukunda deva, the last Hindu king of Odisha, Cuttack first came under Muslim rules and later under Mughals.

By 1750, Cuttack came under Maratha rules and it grew fast as a business centre being the convenient point of contact between the Marathas of Nagpur and the English Merchants of Bengal. It was occupied by the British in 1803 and later became the capital of Odisha division in 1816. From 1948 onwards, when the capital was shifted to Bhubaneswar, the city remained the administrative headquarters of Odisha.Remnants of an old fort called Barabati Fort (Barabati Killa) still exist in the heart of Cuttack with the moat around the fort.

कटक

विजयेन्द्र कुमार माथुर[1] ने लेख किया है ...कटक (AS, p.125) भारत के वर्तमान उड़ीसा राज्य की मध्ययुगीन राजधानी था, जिसे 'पद्मावती' भी कहते थे। यह नगर महानदी व उसकी सहायक नदी काठजूड़ी के मिलन स्थल पर बसा है। उड़ीसा की प्राचीन राजधानी कटक का इतिहास लगभग हज़ार वर्षों से भी पुराना बताया जाता है। कटक की स्थापना केशरी वंशीय राजा नृपति केशरी द्वारा 941 ई. में की गई थी। कालक्रम में मुसलमानों और मराठों के शासन के अंतर्गत रहकर 1803 ई. में कटक अंग्रेजों के अधिकार में आ गया. कटक के पास ही विरुपा नदी बहती है, जो अपने प्राचीन बाँध के कारण जानी जाती है। यहाँ एक प्राचीन दुर्ग भी है, लेकिन अब इसके केवल ध्वंसावशेष ही शेष रह गये हैं। गंग वंश के शासक अनंग भीमदेव द्वारा निर्मित 'बाराबती' नामक क़िले के खण्डहर यहाँ से एक मील दूर काठजूड़ी के तट पर हैं। भीमदेव ने 1180 ई. में यह क़िला बनवाया था। कहा जाता है कि वर्तमान पुरी के जगन्नाथ मन्दिर का निर्माण भी उसी ने करवाया था। 1835 ई. तक कटक के [p.126}: आदिमवासियों में नरबली की प्रथा प्रचलित थी. 1871 ई तक जुआंगजाति के आदिम निवासी यहाँ रहते थे.

कटक परिचय

कटक मुग़लों के पतन के बाद मराठों के अधिकार में आ गया था। समय के साथ-साथ मराठों का राज्य कटक में फैलता गया। अंग्रेज़ों के साथ व्यापार के दौरान मराठा शासकों ने राज्य में कई आकर्षक मंदिरों का निर्माण भी करवाया था। अंग्रेज़ों ने जब उड़ीसा पर अपना राज्य स्थापित किया, तब कटक को उड़ीसा की राजधानी घोषित कर दिया गया था। परंतु किसी कारण से अंग्रेज़ कटक से अपनी राजधानी भुवनेश्वर ले गए। पहले कटक में 'जुआंग' जनजाति के लोग रहा करते थे।

हस्तशिल्प: कटक अपनी सुंदर हस्तशिल्प कला के लिए प्रसिद्ध है। पिपली गाँव में विभिन्न प्रकार की कलाकृति देखी जा सकती हैं। कला के ये रूप 'सरकार एंपोरियम'[( मंडी) में देखे जा सकते हैं।

पर्यटन स्थल: कटक अपने ऐतिहासिक स्थानों के लिये बहुत प्रसिद्ध रहा है। यहाँ पर कई स्थान हैं, जो कि पर्यटन की दृष्टि से बहुत महत्त्वपूर्ण हैं- बाराबती क़िला

'बाराबाटी क़िले के बारे में बताया जाता है कि 12वीं शताब्दी के पूर्व गंग राज्य के समय में इसका निर्माण करवाया गया था। सन 1560 से 1568 के बीच राजा मुकुंददेव ने इस क़िले के परिसर में अतिरिक्त निर्माण करवाकर इसे विशाल रूप प्रदान किया था। एक लम्बे समय तक यह क़िला अफ़ग़ानियों, मुग़लों और मराठा राजाओं के अधीन रहा था। सन 1803 ई. में अंग्रेज़ों ने इस क़िले कों मराठों से छीन लिया। इसके पश्चात् अंग्रेज़ भुवनेश्वर चले गए और यह क़िला उपेक्षा का शिकार होता रहा। आज भी क़िले के खँडहर इस बात कि गवाही देते हैं कि कभी यह इमारत बुलंद रही थी।

कटक में ही नेताजी सुभाषचन्द्र बोस ने जन्म लिया था, जिनका घर वर्तमान समय में स्मारक के रूप में पर्यटकों के लिये खुला रहता है। यह भी मान्यता है कि सिक्खों के पहले गुरु गुरुनानक देव जगन्नाथपुरी जाते समय कुछ समय के लिये यहाँ ठहरे थे। उन्होंने जो दातून प्रयोग करने के बाद यहाँ फेंक दी थी, उससे वहाँ पर एक पेड़ उग आया था। उस जगह गुरुद्वारा बनवाया गया था। वर्तमान में यह 'गुरुद्वारा दातून साहेब' के नाम से प्रसिद्ध है। गुरुद्वारे को 'कालियाबोड़ा गुरुद्वारा' के नाम से भी सम्बोधित किया जाता है।[2]

अपनी 'ताराकाशी कला' के लिए कटक बहुत प्रसिद्ध है। यह उड़ीसा की राजधानी भुवनेश्वर से 30 किलोमीटर की दूरी पर हावड़ा रेलमार्ग पर स्थित है प्राचीनता एवं आधुनिकता का एक विशेष मिश्रण यहाँ पर देखा जा सकता है।

संदर्भ: भारतकोश-कटक

Historical Places

  • Dhavaleshwar - The phallic god Dhabeleswar stands on an islet on the middle of river Mahanadi at a distance of 5km from the Cuttack. Legend says, to save a devotee from disaster, the God had turned a black bullock into white. On the full moon day of the month of Kartika, countless devotees assemble and observe Bada Osa and have a sight of the God. The Shiva Temple, perched on a hillock, is approachable by steps, one from the north and other one from the south. As a religious center, Dhavaleswar throngs with religious activities throughout the year. It is 37 km by road from Cuttack and 5 km through water.

Kataka in Inscriptions

1. Bharhut in Satna M P contains one inscription on Rail Inscriptions — S. W. Quadrant. -

46. Atanakhatasa Bhojakatakasa Suchi dānam. Meaning : " Rail-gift of Bhojakataka of Atangkhata," or, " of Atangkhata of Bhoja-kataka." [3]

2. Dadhimati Inscription of Dhruhalana of Gupta Year 289 (608 AD) in Nagaur district Rajasthan contains names of donors : Misra s/o Kataka. The office of worshipping this goddess is now held by the Sevagas (or Bhojakas).

It is a mattar of research What relation does this inscription has with Kataka and Bhojakas ?


3. Tej Ram Sharma [4]Place-names ending in Kataka - Kataka (कटक): It is formed from the root √kaṭ to surround, to encompass, to cover and means a 'royal camp'. There is only one such place-name with the suffix 'Kataka' which is as follows : ...Kataka (No. 29, L. 12) : The first part is not clearly legible. Sircar takes it to be bhratri but does not seem to be correct as it yields no sense with the word Kataka. The donated land is mentioned to have been given to the Chandoga (Samavedin) brah- mana Varaha-svamin, an inhabitant of this Kataka.

Villages in Cuttack District

Abhimanpur, Achalkota, Achhutpur, Adalh, Adamahespur, Adaspur, Adhei Gundi, Aenda, Agrahat, Ainsia, Akarapada, Alara, Alarpur, Alatalanga, Aman, Ambapada, Anandapur, Anantapur, Andhoti, Ankula, Anlo-1, Apilo, Arad, Arilo, Arilo, Arilo, Athagad, Athanga, Athantara , Atoda, Ayatpur, Baastapada, Babujanga, Bada-debil, Badabarsing, Badabhimarajpur, Badabhuin , Badabhuin, Badabhuindesh, Badakhira, Badakusunpur , Badamba , Badanauput, Badapadagaon, Badapatasundarpur, Badasantarapur, Badawaubarai, Badhiasahi, Bagalpur, Bagasarpur, Baghei, Baghua, Bahadulapatna, Bahalpara, Baharana, Bahugram, Baidyeswar, Bairoi, Balabhadrapur, Balarampur , Bali, Baliapada, Balijharipatna, Balipada, Balipur, Balisahi, Balisukuri, Bamburi, Bamburi, Banahara, Banamalipur, Banamalipur, Banara Bandalo, Bandalo, Bandhahuda , Bandhupur, Bangarisinga , Banki, Barada, Baradhuleswar, Barado Barahipur, Barajharilo, Baral, Baraput, Barasailo, Baratha, Barbodia, Barimundei, Barisana, Baselihata, Bateswar, Baunsaput, 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References

  1. Aitihasik Sthanavali by Vijayendra Kumar Mathur, p.125
  2. श्रीवास्तव, प्रदीप। आधुनिक कटक शहर (हिन्दी)। । अभिगमन तिथि: 22 मई, 2012।
  3. The stūpa of Bharhut, p.142
  4. Personal and geographical names in the Gupta inscriptions, p.236

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