Parasika

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Author:Laxman Burdak, IFS (R)

Parasika (पारसीक) was name of a Janapada/tribe in Punjab.

Origin

Variants

Jat clan

History

Tej Ram Sharma[1] writes....The Visnu Purana (2, 3, 17.) refers to the Madras along with the Aramas, Parasikas, and others and in the Matsya Purana 114,41. with Gandhara, Yavana and others.


Sandhya Jain[2] writes that one of The Mahabharata Tribes - Parasika (पारसीक) figures in 'geography' Mahabharata (VI.10.51); probably people of Persia or southern Iran. [3] Parasika (पारसीक) may be identified with Jat Gotra - Paraswal they were the occupying large lands and were zamindars.

Jat History

Hukum Singh Panwar[4] writes that the Parasikas and Vrcivants are Pre-Harappans and they might have, been survived by the Brishbhans, Vrika and Asi or Asika tribes of the Jats who are long-headed people of Punjab.


Hukum Singh Panwar (Pauria)[5] writes....The migrations of the Indus valley people to Mesopotamia, also known as Sumeria in history, can be traced in some detail. From an Indus region, known in the contemporary period as Odin164, (a distortion165 of Udayana), Panis migrated to Iraq in about 3500 B.C.166 Hall167 and Saggs167a also affirm the migration of highly civilized people from the Indus valley to Sumeria in the fourth millennium B.C. These people were called Sumerian because they derived their new name from Su-Meru, the Seat of gods168. They were the mercantile people of the Indus Valley as mentioned169 in the Rigvedic literature. In addition to them, the Asuras i.e. Parasikas170 and Vrichivans171, (identified with Rsika or Rathi and Brishbhan Jats in a previous chapter), of Hariyupiya172 (Harappa) abandoned in a body the town for foreign lands in the west after their unsuccessful battle against the so-called Daivic Aryans (the Bharatas) in about 7000 B.C. Similarly, we have every reason to believe that the frequent internecine battles between Jats and Meds, referred to above, must have compelled the vanquished to leave the valley for lands in the West.


164. Odin or Edin or Otien was a territory known as such on the left bank of Indus (Sindh) river Cf. map p. 7 in waddell, op.cit. It was also known as Meluha or Mlechh, country (K.D. Sethna, Karpasa in Pre-historic Ind., Biblia In Pvt. Ltd., N. Delhi, 1<)81. pp. 69ff. Farzand Ali Durrani, "West Pakistan and Persian Gulf in Antiquity", .JASP., Dacca. Vol IX. No. I, June. 1964, pp.1-2

165. Waddell. op.cit., pp. 104f.

166. Kalyanaramana, op.cit., pp. 96, 126. Hrozny, Anc. His. of W. Asia, Ind. Crete, pp. 107, 116 et seq. I I.K. Chatopadhyaya, Mohanjodaro and the Aryan Colonisation of Mesopotamia, OVIJ, Vol. III, Pt. I, March, 1965. Hoshiarpur pp. 3-16; and in AlOC., 1964. Dutt, Naipendra Kumar, Aryanisation of Ind. Cal. 1970, pp. 96f.

167. Hall, H.R.; Anc. His. of Near East, London 1960, pp. 173f, fn. 3,594.

167a. Saggs, op.cit., pp. 33f.

168. Kaiyanramana, op.cit., p. 96.

169. Mitra, Panchanan; Pre-historic Ind., Delhi, 1979, p. 272. R.P. Chanda's Monograph No. 31, in Memoir.; of ASI.; Ram Chandra Jain, Ethnology of Ane. Ind., Varanasi, 1970, pp. 47-50.

170. Kaiyanramana, op.cit., p. 141fn.

171. Pusalker, op.cit., p. 247, Jain, op.cit., pp. 114ff.

172. RV.6.3.4.5.

पारसीक जनपद

विजयेन्द्र कुमार माथुर[6] ने लेख किया है ...आराम (AS, p.69) इस उद्धरण में आराम जनपद के निवासियों का उल्लेख मद्रों, अंबष्ठों और पारसीक के साथ है जिससे सूचित होता है कि आराम जनपद पंजाब में इन्हीं जनपदों के निकट स्थित होगा। 'माद्रारामास्तथाम्बष्ठा: पारसीकादयस्तथा'। (विष्णु पुराण 2, 3, 17)

पारस

विजयेन्द्र कुमार माथुर[7] ने लेख किया है ...पारस (AS, p.549) ईरान या फारस का प्राचीन भारतीय नाम है. पारस निवासियों को संस्कृत [p.550]: साहित्य में पारसीक कहा गया है. रघुवंश 4,60 और अनुवर्ती श्लोकों में कालिदास ने पारसीकों और रघु के युद्ध और रघु की उन पर विजय का चित्रात्मक वर्णन किया है, 'भल्लापवर्जितैस्तेषां शिरोभिः श्मश्रुलैर्महीं। तस्तार सरघाव्याप्तैः स क्षौद्रपटलैरिव (4.63) आदि. इसमें पारसीकों के श्मश्रुल शिरों का वर्णन है जिस पर टीका लिखते हुए चरित्रवर्धन ने कहा है--'पाश्चात्या: श्मश्रूणि स्थापियित्वा केशान्वपन्तीति तद्देशाचारोक्ति:'अर्थात ये पाश्चात्य लोग सिर के बालों का मुंडन करके दाढ़ीमूछ रखते हैं. यह प्राचीन ईरानियों का रिवाज था जिसे हूणों ने भी अपना लिया था.

कालिदास को भारत से पारस देश को जाने के लिए स्थलमार्ग तथा जलमार्ग दोनों का ही पता था--'पारसीकांस्ततो जेतुं प्रतस्थे स्थलवर्त्मना । इन्द्रियाख्यानिव रिपूंस्तत्त्वज्ञानेन संयमी' (4.60)

पारसीक स्त्रियों को कालिदास ने यवनी कहा है--'यवनीमुखपद्मानां सेहे मधुमदं न सः । बालातपं इवाब्जानां अकालजलदोदयः (4.61)

यवन प्राचीन भारत में सभी पाश्चात्य विदेशियों के लिए प्रयुक्त होता था यद्यपि आद्यत: यह आयोनिया (Ionia) के ग्रीकों की संज्ञा थी. कालिदास ने 'संग्रामस्तुमुलस्तस्य पाश्चात्यैरश्वसाधनैः । शार्ङ्गकूजितविज्ञेयप्रतियोधे रजस्यभूथ् (4.62) में पारसीकों को पाश्चात्य भी कहा है. इस पद्य की टीका करते हुए टीकाकार, सुमिति विजय ने पारसीकों को 'सिंधुतट वसिनो मलेच्छराजान्' कहा है जो ठीक नहीं जान पड़ता क्योंकि रघु. 4,60 में (देखें ऊपर) रघु का, पारसीकों की विजय के लिए स्थलवर्त्म से जाना लिखा है जिससे निश्चित है कि इनके देश में जाने के लिए समुद्रमार्ग भी था. पारसीकों को को कालिदास ने 4,62 (देखें ऊपर) में अश्वसाधन अथवा अश्वसेना से संपन्न बताया है.

मुद्राराक्षस 1,20 में 'मेधाक्ष: पंचमो-अश्मिन् पृथुतुरगबलपारसीकाधिराज:' लिखकर, विशाखदत्त ने पारसियों के सुदृढ़ अश्वबल की ओर संकेत किया है. कालिदास ने प्राचीन ईरान के प्रसिद्ध अंगूरों के उद्यानों का भी उल्लेख किया है--'विनयन्ते स्म तद्योधा मधुभिर्विजयश्रमं । आस्तीर्णाजिनरत्नासु द्राक्षावलयभूमिषु (4.65).

विष्णु पुराण 2,3,17 में पारसीकों का उल्लेख इस प्रकार है-- 'मद्रारामास्तथाम्बाष्ठा:, पारसीका दयास्तथा'.

ईरान और भारत के संबंध अति प्राचीन हैं. ईरान के सम्राट दारा ने छठी सदी ईसा पूर्व में पश्चिमी पंजाब पर आक्रमण करके कुछ समय के लिए वहां से कर वसूल किया था. उसके नक्शे-रुस्तम तथा बहिस्तां से प्राप्त अभिलेखों में पंजाब को दारा के साम्राज्य का सबसे धनी प्रदेश बताया गया है. संभव है गुप्त काल के राष्ट्रीय कवि कालिदास ने इसी प्राचीन कटु ऐतिहासिक स्मृति के निराकरण के लिए रघु को पारसीकों पर

[p.551] विजय का वर्णन किया है. वैसे भी यह ऐतिहासिक तथ्य है कि गुप्त सम्राट महाराज समुद्रगुप्त को पारस तथा भारत के पश्चिमोत्तर अन्य प्रदेशों से संबद्ध कई राजा और सामंत कर देते थे तथा उन्होंने समुद्रगुप्त से वैवाहिक संबंध भी स्थापित किए थे. आठवीं सदी ई. के प्राकृत ग्रंथ गौडवहो (गौडवध) नामक काव्य में कान्यकुब्ज नरेश यशोवर्मन की पारसीकों पर विजय का उल्लेख है.

In Mahabharata

Parasika (पारसीक) Mahabharata (VI.10.51)


Bhisma Parva, Mahabharata/Book VI Chapter 10 describes geography and provinces of Bharatavarsha. Parasika (पारसीक) province is mentioned in Mahabharata (VI.10.51).[8]...the Tiragraha-Taratoyas, the Rajikas, the Ramyaka ganas, the Tilakas, the Parasikas, the Madhumantas, the Parakutsakas;

External links

References

  1. Personal and geographical names in the Gupta inscriptions/Tribes, p.145
  2. Sandhya Jain: Adi Deo Arya Devata - A Panoramic View of Tribal-Hindu Cultural Interface, Rupa & Co, 7/16, Ansari Road Daryaganj, New Delhi, 2004 , p.136, s.n.129
  3. तीरग्राहास्तर तॊया राजिका रम्यका गणाः । तिलकाः पारसीकाश च मधुमन्तः परकुत्सकाः ।(VI.10.51)
  4. The Jats:Their Origin, Antiquity and Migrations/An Historico-Somatometrical study bearing on the origin of the Jats,p.158
  5. The Jats:Their Origin, Antiquity and Migrations/Jat-Its variants, p.352
  6. Aitihasik Sthanavali by Vijayendra Kumar Mathur, p.69
  7. Aitihasik Sthanavali by Vijayendra Kumar Mathur, p.549-551
  8. तीरग्राहास्तर तॊया राजिका रम्यका गणाः, तिलकाः पारसीकाश च मधुमन्तः परकुत्सकाः (VI.10.51)