Katewa

From Jatland Wiki
Jump to navigation Jump to search
Map of Ancient Jat habitations

Katewa (कटेवा)[1] [2] Kankotak/Kankotaka (कंकोटक) [3][4] Karkotak (कर्कॊटक)[5] is a gotra of Jats found in Delhi and Rajasthan,[6] India.

Origin

Jat Gotras Namesake

Mention by Pliny

Pliny[8] mentions Arabia....The remaining places and nations on the mainland, lying still to the south, are the Ausaritæ, to whose country it is seven days' journey among the mountains, the nations of the Larendani and the Catabani, and the Gebanitæ, who occupy a great number of towns, the largest of which are Nagia, and Thomna with sixty-five temples, a number which fully bespeaks its size.

History

Some historians consider that they belong to Yadu vansh. It is believed that these were the people who lost maximum heads in war with Yavanas and hence were known as Katewas like Shishodia in Rajputs. [9]

Katewa (कटेवा) may be identified with one of The Mahabharata Tribes Karkotaka (कर्कॊटक). [10]

The River Katli that flows in Jhunjhunu was named after them. They had settled here. There was a Janpada of Katewas on its banks. There is place called Khudana on the banks of Katli where there was a fort ruled by Katewas. Presently one can see only traces in the form of a mud heap. [11]

They were initially known as Kikata inhabiting the banks of Vipasha (Beas River) and Shatrudh (Ravi River). Later, they came to settle on the banks of river Katli and here were known as Kikatwa or Katewa. They have been mentioned in Matsya Satpath Brahman 13/5/4/9. They came to be known here as Machhar.

Some historians mention their presence in Jaipur region where they were called Kachwaha. Some of these people did not believe in widow re-marriage and became Rajputs, and migrated to Narwar. Rest who did not leave their old traditions remained Jats.

कीकट

विजयेन्द्र कुमार माथुर[12] ने लेख किया है ...कीकट (AS, p.192) गया (बिहार) का परिवर्ती प्रदेश था. पुराणों के अनुसार बुद्धावतार कीकट देश में ही हुआ था. कीकट का सर्वप्रथम उल्लेख ऋग्वेद में है-- ' किंते कृण्वंति कीकटेषु गावो नाशिरं दुहे न तपन्ति धर्मं आनोभरप्रमगंदस्य वेदो नैचाशाखं के मधवत्रन्ध्यान:' 3,53, 14. इस उद्धरण में कीकट के शासक है प्रमगंद का उल्लेख है. यास्क के अनुसार (निरुक्त 6,32) कीकट अनार्य देश था. पुराण काल में कीकट मगध ही का एक नाम था तथा इससे सामन्यत: अपवित्र समझा जाता था; केवल गया और राजगृह तीर्थ रूप में पूजित थे-- 'कीकटेषु गया पुण्या पुण्यं राजगृहं वनम्' वायु पुराण 108,73. बृहद्धर्मपुराण में भी कीकट अनिष्ट देश माना गया है किन्तु कर्णदा और गया को अपवाद कहा गया है-- 'तत्र देशे गया नाम पुण्यदेशोस्ति वुश्रुत:, नदी च कर्णदा नाम पितृणां स्वर्गदायिनी' 26,47. श्रीमद्भागवत में कतिपय अपवित्र अथवा अनार्य लोगों के देशों में कीकट या मगध की गणना की गई है. महाभारत काल में भी ऐसी ही मान्यता थी. पांडवों की तीर्थ यात्रा के प्रसंग में वर्णन है कि वे जब मगध की [p.193] सीमा के अंदर प्रवेश करने जा रहे थे तो उनके सहयात्री ब्राह्मण वहां से लौट आए. संभव है कि इस मान्यता का आधार वैदिक सभ्यता का मगध या पूर्वोत्तर भारत में देर से पहुंचना हो. अथर्ववेद 5,22,14 से भी अंग और मगध का वैदिक सभ्यता के प्रसार के बाहर होना सिद्ध होता है. पुराण काल में शायद बौद्ध धर्म का केंद्र होने के कारण ही मगध को अपुण्य देश समझा जाता था.

कटेवा गोत्र का इतिहास

कटेवा: इन्हीं लोगों के नाम से उस नदी का नाम काटली प्रसिद्ध हुआ, जिसके किनारे यह जमकर बैठ गए। झंझवन से आगे काटली नदी बहती थी। बरसात में वह अब भी बहती है। उसी के किनारों पर कटेवा लोगों का जनपद था। काटली नदी के किनारे खुडाना नामक एक गढ़ है। अब सिर्फ वहां भी मिट्टी का एक टीला अवश्य है। आस-पास के लोग कहते हैं, यह पहले गढ़ था। कटेवा लोगों का यहां राज्य था। ऐसा कहते हैं कि यवनों से युद्ध में लड़ते समय देश की रक्षा के लिए अत्यधिक संख्या में सिर कटाने के कारण ये कटेवा मशहूर हुए हैं, जिस भांति कि शिशोदिया। वास्तव में यह कर्कोट या वाकाटक यादव हैं। (जाट इतिहास:ठाकुर देशराज,पृ.614)

In Mahabharata

Karkotaka (कर्कोटक) (Naga) in Mahabharata (I.31.5), (I.35), (II.9.9),(V.101.9)/(V.103),(VIII.30.45),

Sabha Parva, Mahabharata/Book II Chapter 9 mentions names of chief Naga kings who attended the Sabha of Yudhishthira. Karkotaka was one of them.


Kikata (कीकट) in Mahabharata (VIII.30.45),

Karna Parva/Mahabharata Book VIII Chapter 30 mentions the tribes who are not followers of Brahmanism. Kikata (कीकट) is mentioned in Mahabharata (VIII.30.45). [13]...."The Karasakaras, the Mahishakas, the Kalingas, the Kikatas, the Atavis, the Karkotakas, the Virakas, and other peoples of no religion, one should always avoid."

Distribution in Delhi

Bakhtawar Pur,

Distribution in Rajasthan

Locations in Jaipur city

Ajmeri Road, Ambabari, Banipark, C-Scheme, Jhotwara, Khatipura, Malviya Nagar, Mansarowar Colony, Moti Nagar, Murlipura Scheme, Queens Road, Shastri Nagar, Vidyadhar Nagar,

Villages in Jhunjhunu district

Bakhtawarpura, Kanwarpura, Khudana, Kemri Ki Dhani (Khirod), Kirwana, Sonasar,

Villages in Nagaur district

Deori,

Villages in Hanumangarh district

Ajri Katla, Hanumangarh, Sangaria,

Villages in Churu district

Harpalu Tal, Bharatia ki Dhani (Ratangarh), Sujangarh (2),

Villages in Sikar district

Akwa (5),

Notable persons

  • Shri Narendra Singh Katewa: Retd. Income Tax Officer
  • Shri Chandan Singh Katewa: Well Known Academician from Kunwarpura having thirty years teaching experience (UG & PG level).
  • Shri Amit Katewa :First M.Sc. Zoology (Entomology) and will be first Ph.D. holder in Entomology in Katewa family in few months.
  • Shri Jitesh Katewa :First Master of Pharmacy in katewa gotra, resident of kanwarpura, Pursuing Ph.D in pharmacy , working as pharma consultant.
  • Shri Hosiyar Singh Katewa:Retd Commandant BSF,First person to become officer in katewa gotra, Selected commisioned officer in army in 1962.
  • Chitra Singh Katewa  : RAS, Rajasthan(8th Rank batch 2007)
  • DR. RAGHVENDRA CHOUDHARY (Katewa) - Asstt. Professor MEDICAL COLLEGE, BIKANER, Date of Birth : 10-May-1974.VILL.- Dewari, P.O.- BUDSU VIA- Makrana ,DISTT.- NAGUUR,RAJASTHAN. Present Address : 1. 6/340, SFS, MANSAROWAR, JAIPUR, RAJASTHAN 2. 5/6,Heera Bagh Flats, Jaipur. Resident Phone Number : 01588- 281012, Mobile Number : 9414262690, Email Address : drraghven10@gmail.com
  • Devendra Katewa: IES (Engg) 2003 batch, from Churu, Rajasthan, Currently Executive Engineer CPWD Kishangarh Rajasthan, M: 7727866706
  • Sukhraj Kateva: Danips 2008 batch, ACP at Chandigarh, M: 9582950835

Reference

  1. Jat History Dalip Singh Ahlawat/Parishisht-I, s.n.क-19
  2. Dr Ompal Singh Tugania: Jat Samuday ke Pramukh Adhar Bindu, p.29,sn-169.
  3. Dr Ompal Singh Tugania: Jat Samuday ke Pramukh Adhar Bindu, p.29,sn-169.
  4. Dr Ompal Singh Tugania: Jat Samuday ke Pramukh Adhar Bindu, p.30,sn-255.
  5. Dr Ompal Singh Tugania: Jat Samuday ke Pramukh Adhar Bindu, p.30,sn-255.
  6. Jat History Thakur Deshraj/Chapter IX,p.695
  7. Mahendra Singh Arya et al.: Adhunik Jat Itihas, Agra 1998, p. 233
  8. Natural History by Pliny Book VI/Chapter 32
  9. Thakur Deshraj Jat Itihas 1934,p.-614
  10. Sandhya Jain:Adideo Arya Devata, A Panoramic view of Tribal-Hindu Cultural Interface, Published in 2004 by Rupa & Co, 7/16, Ansari Road, Daryaganj, New Delhi, p.130
  11. Thakur Deshraj Jat Itihas, 1934, p.614
  12. Aitihasik Sthanavali by Vijayendra Kumar Mathur, p.192
  13. कारः करान महिषकान कलिङ्गान कीकटाटवीन, कर्कॊटकान वीरकांश च दुर्धर्मांश च विवर्जयेत Mahabharata (VIII.30.45)
  14. Thakur Deshraj:Jat Jan Sewak, 1949, p.423-424
  15. Thakur Deshraj:Jat Jan Sewak, 1949, p.424
  16. Thakur Deshraj:Jat Jan Sewak, 1949, p.428

Back to Gotras